ごあいさつ
当館はこの度、昨年度新たに収蔵しました《甘美な死骸》(1934年)を初公開致します。本作は20世紀パリを中心に隆盛した芸術活動、シュルレアリスム(超現実主義)のメンバーらによる「遊び」から生まれた作品です。《甘美な死骸》の制作者の一人にして、シュルレアリスムの代表格サルバドール・ダリ(スペイン、1904-1989)は、非現実世界の描写や過激なパフォーマンスを行うことで広く知られています。常に他者を驚かせようとしていたダリの作品は遊び心に満ちたものでした。
今回の特別展「ダリの遊びーシュルレアリスムとその技法を巡ってー」では、《甘美な死骸》をはじめとする当館のコレクションを通して、ダリ作品にみる「遊び」の表現を読み解きます。独自のシュルレアリスムを探求し、身近なモティーフで遊ぶダリの作品をお楽しみください。
Greeting
We purchased "Exquisite corpse (1934)" by Salvador Dall and Valentine Hugo, Gala Eluard, Andre Breton. We exhibit the work in this special exhibition for the first time. This work was produced in "Surrealism games (jeu Surrealiste)" . Surrealism is art activities which llourished in about the 20th century in Paris. One of the most famous Surrealists, Salvador Dali carried out extreme performances and make a picture of the unreal world. He always had been trying to surprise people. Therefore, he created many unique works by his playful mind.
This exhibition titled "Dali' s play -concerning Surrealism and that techniques -·. We introduce "Dali' s playful mind" by our collection. Please enjoy his world.
ダリがシュルレアリスムと出会ったのは1926 年のことでした。人間の無意識の世界を明らかにしようとしたシュルレアリスムの作品のなかには、奇妙な生き物や光景を描いたものが多くあります。
構想を立てず、脳内に浮かび上がる単語を高速で書きとめていく「オートマティスム(自動記述)」や、複数人で一つの絵や文を作成する「甘美な死骸」はシュルレアリスムの典型的な技法です。ダリはそれらの作品の「強烈さ」に共感し、1929 年から、アンドレ・ブルトン(1896-1966)をはじめとするシュルレアリストらと共に、パリを拠点に活動していきます。
Salvador Dali, his trademark are Kiser Mustache and big eyes. As you see, he made whimsical works and extreme performances, and became a famous Surrealist.
Dali encountered Surrealism in 1926. Basically, Surrealist’s works depict the unconscious world and the dream.
So that, some Surrealist drew strange creatures and scenes. One of the typical Surrealistic methods “Automatism” is to write down words flashing into their mind rapidly. Another method “Exquisite corpse” is to create a drawing or a writing by some people without agreement.
Dali sympathized to “intensity” of their works and joined Andre Breton (1896-1966)and other Surrealists in Paris from 1929.
1927-28 年頃にかけて、ダリは「オートマティスム(自動記述)」によるドローイングなど、シュルレアリスムの典型的な描画法を試しています。
しかし、彼が求めるシュルレアリスムは「厳密な客観性」の中にこそあると考え、無作為の手法からは手を引いていきました。その後もグループには参加しましたが、1934 年、ダリとシュルレアリスムグループとの関係は一変します。この年、グラン・パレのアンデパンダン展に出品した《ウィリアム・テルの謎》が、マルクス主義者のレーニン(1870-1924)を侮辱していると解釈されたことが大きな要因でした。マルクス主義に共感を寄せていたブルトンやシュルレアリストたちは激怒し、ダリを非難します。
ダリは「シュルレアリスムが無意識の世界を探求するならば、思考の制限を受けることは矛盾している」と指摘し、最後には「シュルレアリスムとはつまり、私のことなのだ」と言い放ちました。
この一件でグループとの溝は深まり、1939 年には正式にグループから除名されています。そして、何者にも束縛されない自由な思考によってシュルレアリスムを体現できると考えていたダリの作品は、ますますユニークなものになっていきました。
Around 1927 – 28, Dali had tried a typical drawing method of Surrealism, such as “Automatism Drawing.” However, he believed that Surrealism should be based on a “perfect objectivity”, therefore he pulled out works by the random method.
Although he kept joining the Surrealism group, their relationship changed for the worse. In the same year, the Grand Palais opened the exhibition Independants, and Dali displayed “The Enigma of William Tell.” Breton and other Surrealists looked this work and got angry because they thought that insulted Lenin (Russian statesman, Marxist, 1870-1924). The Surrealists criticized Dali. But Dali insisted that “if Surrealism explore the unconscious world, it is funny to limit the thinking.” Finally, he said “I am Surrealism.”
For this reason, the rift between them had widened, and Dali was expelled from Surrealism group in 1939. And his works became more and more interesting owing to his own idea.
ダリの自著『わが秘められた生涯』(1942 年)は、少年時代、ダリが食に対して異常に執着していたという記述から始まります。6 歳の頃、コックになりたいと思っていた彼は、やがて作品の中にも食べ物を登場させるようになります。 特に、「人間」と「食べ物」というモティーフの組み合わせを好みました。ダリは、食べ物を人の頭上に配置するなど、本来あるはずのない場所に置くことで、驚きや滑稽さを生み出しました。この手法は、無関係の事物を組み合わせるシュルレアリスムの技法「デペイズマン(転置)」に通じるものがあります。
「ラムチョップを妻の肩の上にバランスをとってのせた。それから日が傾くにつれて、肉片の小さな影が愛する女の肉体の上で移り変わるありさまを観察し、明るくて食欲をそそる肖像画を描きあげた。」
1934 年11 月、ダリがニューヨークでのインタビューにて作品に対して述べたコメントです。ダリの珍妙な発言は報道陣を大いに喜ばせました。
Dali published his own literary work “THE SECRET LIFE OF DALI” (1942). Hehad strong obsession with food in his childhood. When he was 6-years old, he wanted to become a cook. After a while, he drew food on his works. Especially,he liked the combination of motifs of human body and food. He put the food on top of the human head, then he created the surprise and funny situations. This method looks like “Dépaysement”, the technique of Surrealism to combine unrelated objects.
"I put the lamb chops on my wife’s shoulder. As sun declines, observes the plight that come and go on top of the body of a woman who loves a small shadow of the piece of meat, to draw a portrait appetizing and bright fried. "
This is a Dali’s comment in November 1934. Dali’s strange behavior greatly pleased the press.
ダリの代表的な制作手法、「偏執狂的批判的方法(へんしつきょうてきひはんてき)(別名:ダブルイメージ、二重影像)」は「意識を覚醒させたまま、妄想や強迫観念に身を任せ、現実を解釈する」というものでした。
彼は「覚醒と夢想状態の境目で見えてくる現実」をあるモティーフの中に別のモティーフが見えてくるという方法で描きました。鑑賞者は作品を通して、ダリが見た「現実」を追体験できるという仕組みです。
錯覚を利用したこの手法は、緻密な計算のもとにありながら、観る者にだまし絵のような楽しさを与えます。
ダリはダブルイメージによって作品の中に、「人間」、「生」、「愛」、「戦争」
といった様々なイメージを織り込みました。1930 年、自著『見える女』のなかで明らかにされたこの手法は、彼のシュルレアリストとしての地位を確立させた要因の一つでした。
The paranoiac-critical analysis method is also called double image, this is a representative method of Dali. He hold wakefulness and give himself to fancy or obsession, and he interpret the real world.
He drew a work which it looks one thing in another, it is he looked reality on border between wakefulness and dream.
We could sense “Surrealism world of Dali” by his works. This optical illusion method is very interesting because it really looks like trompe-l’oeil. Those Double image works have human, life, love, and war for its theme. In Dali’s own literary work “THE VISIBLE WOMAN” (1930), paranoiac-critical analysis method is explained. This method is one of the factors that made himself famous.